Zildjian 14" Kerope Hi-hat
Artikelnummer 1041590Kerope är handgjorda cymbaler låter precis som de ser ut!
14" Zildjian Kerope - Hi-hat
Med blicken i backspegeln har Zildjian här kollat på K-serien från 50-/60-talet när dom tog fram denna serie.
Kerope är varma, komplexa och fylliga med en mystisk aura.
Serien är formidabelt dynamisk med en fyllig ton och en rik klang.
Finishen kallas Patina och ser sådär härligt gammal ut, kulören kan skilja något från exemplar till exemplar och på undersidan är vikten skriven för hand.
Specifikationer:
- Storlek: 14"
- Modell: Hi-hat
- Legering: Zildjians Secret Family B20 Alloy
- Finish: Patina
- Zildjians Art.nr: KR14PR
- Hi-hatclutch ingår ej
- Pris per par
Zildjian Kerope - Mörka och mystiska!
Kerope (uttalas Kĕ-rōp´) är handgjorda cymbaler och ser ut som de låter – rika, mörka och komplexa. De påminner starkt om cymbaler från 50-talet och 60-talet men är ändå distinkta, moderna och relevanta för dagens musik. Vid tillverkningen har Zildjian utnyttjat sin rika historia och tillverkningsexpertis för att få fram det mest autentiska gamla K soundet återskapat hitills. Varje cymbal är minutiöst handgjord med hjälp av en 14-stegs process som omfattar det bästa av allt Zildjian har lärt sig i sin nästan 400 års historia av cymbaltillverkning. Tillverkade och formade i mindre omgångar av ett team som består av de mest skickligaste hantverkarna innan dom genomgår ett slutligt ljudtest innan dom blir godkända och får lämna fabriken.
Varje exemplar är unikt och kulören kan variera något. På undersidan av varje cymbal är vikten angiven, manuellt märkt och vägd.
Serien är en hyllning till Kerope Zildjian som var president för Zildjian 1865 - 1909.
Zildjian - Genuine Turkish Cymbals Made In USA
Alla företag har sin historia, Zildjian's startar år 1623 Zildjian är armeniska och betyder "Cymbalmakaren".
Namnet gavs på 1600-talet åt alkemisten Avedis från Konstantinopel. Under ett av alla sina försök att framställa guld på konstgjord väg hade han blandat ihop en legering av koppar, tenn och silver. Något guld fick han aldrig fram, men Avedis upptäckte att legeringen hade fantastiska ljudegenskaper. Han bestämde sig för att sadla om och började tillverka cymbaler. Avedis hade betydligt större framgång med sin nya verksamhet än med alkemin. Hans cymbaler spreds långt utanför Konstantinopel och formeln för den unika koppar-, tenn- och silverlegeringen lät han gå i arv till sina barn som behöll verksamheten inom familjen.
Från Turkiet till USA
300 år senare hette familjens överhuvud återigen Avedis (Avedis den förstes sonsonsonsonsonsonsonsonsonson). Denne Avedis emigrerade 1908 till USA.
När det var dags för honom att ta över familjeföretaget beslöt han att flytta över cymbaltillverkningen till det nya landet, närmare bestämt till Boston.
Avedis lärde känna de flesta av dåtidens berömda trummisar. Särskilt god vän blev han med Gene Krupa som bidrog med flera idéer som varit helt avgörande för allt modernt trumspel. Bland annat markerade Gene takten med sina cymbaler istället för med virveltrumman, vilket varit det vanliga fram till dess.
Genom sitt samarbete med alla dessa trummisar kom Zildjian att utveckla en mängd cymbaltyper som vi idag tar för givna. Ride-, crash-, hihat- och splash-cymbaler - allihop är från början uppfunna och namngivna av Avedis. Zildjian har fortsatt utveckla nya cymbaltyper, tillverkningsmetoder och material. I sitt arbete tar de alltjämt hjälp av professionella trummisar och percussionister. Grunden till Zildjians ställning som världsledande cymbaltillverkare är och förblir dock den gamle Avedis metallegering och ett hantverkskunnande som sträcker sig över fyra århundraden.