MS tillägget till RG namnet är att gitarren utrustats med en multi scale hals (ofta kallat Fanned Frets), vilket kan se lite galet ut för en som aldrig sett det tidigare.
Multi Scale är vad det låter som, helt enkelt att varje sträng har olika skala/mensur, längre på de låga/tjocka strängarna och kortare på de höga/tunna.
Ibanez var först med att bygga Multi Scale, Fanned Frets, eller vad man nu än vill kalla denna fantastiska uppfinning, på instrument som inte är custom beställda boutique instrument (men en prislapp där efter). Allt för att hitta tillfredställande lösningar på problemen som nutida metalmusiker stöter på med lågt stämda gitarrer. Alltså att de låga strängarna blir fladdriga och otydliga om "solosträngarna" skall kännas spelbara. Eller tvärt om, om de låga blir bra blir de ljusa i det närmaste ospelbara fingerklyvare. För att få stabilitet i det låga behöver man antingen längre skala eller väldigt tjocka strängar, ofta en kombination av båda delar.
Med multi scale får man ett instrument som känns och spelar helt balanserat över hela registret, den ultimata kompromissen mellan två motstridiga mål.
De senaste årens musikutveckling med lägre stämningar och fler strängar ställer helt nya krav på vad instrumenten måste klara av. Traditionella gitarrer med 6 strängar, raka band och kort mensur fungerar helt enkelt inte längre, strängar blir som kokt spagetti, intonerar som en skadskjuten kråka osv. Multi Scale är en lösning på dessa problem, genom att alla strängar har olika mensur.
Multi Scale har också fördelen att det är extremt komfortabelt och ergonomiskatt spela på, det är helt enkelt skönt för händerna. De följer handen naturliga vinkel beroende var på halsen man spelar. Inkörs-tiden, tiden att vänja sig vid att spela med det, är noll. Händerna anpassar sig direkt utan några som helst problem. Ögonen tar lite längre tid på sig för att vänja sig, kanske en kvart eller så.
Istället för att välja ett vinklat stall av traditionell typ har Ibanez använt en teknik de med framgång använt på sina basar under många år kallad mono-rail stall. Enkelt beskrivet är det att varje sträng är ett stall, stall som är helt separerade från varandra. Detta ger en optimal isolering av varje sträng och strängarna kan vibrera utan att påverka och hämma varandra.
Detta är instrument för dig som vill ha det bästa för lågt stämt spel.
De är byggda för att ge utslag på richterskalan och ändå vara väldigt bra instrument även för solo/melodi spel.
Specs:
• Wizard III-7 for Multi Scale.
• 5pc Maple/Walnut neck.
• Mahogany body fretboard
• Jatoba fretboard w/White split off-set dot inlay.
• Jumbo frets.
• Mono-rail bridge.
• Array-7 MS (H) neck pickup.
• Array-7 MS (H) bridge pickup.
• String Gauge: .009/.011/.016/.024/.032/.042/.059.
• Cosmo black hardware.
Passande etui: MR500C.
Halsen:
• Scale : 686mm/27" - 648mm/25.5".
• Width 48mm at NUT.
• Width 68mm at 24F.
• Thickness 19mm at 1F.
• Thickness 21mm at 12F.
• Radius : 400mmR.
Koppling:
1. Stallmick i serie*
2. Stallmick splittad** i parallell med splittad halsmick
3. Stallmick splittad i serie med splittad halsmick
4. Halsmick med spolarna kopplade parallellt***
5. Halsmick i serie
* Serie, båda spolarna på micken är kopplade i serie efter varandra och micken ger så mycket output och kraft den är designad för. Läser du om micken på tillverkarens hemsida så är det detta läge som blir beskrivet. Micken är då brumutsläckande och helt tyst.
** Splittad, att micken är splittad betyder att en av mickens två spolar stängs av och blir en singlecoil (bara en aktiv spole). Det gör att man får hälften av den output och kraft micken har när spolarna är kopplade i serie. Micken förlorar sin brumutsläckande förmåga när en spole stängs av. Men läge 2 och 4 är brumutsläckande och tysta då den aktiva spolen på stall (läge 2) eller halsmick (läge 4) är kopplad i parallell med mittmicken.
Det ger ett svagare, ljusare och mer öppet ljud med en renare, tydligare och fastare bas. Ett ljud som passar väldigt bra till rena och halvdistade ljud (eller för all del, att öppna upp även ett hårt distat ljud). Eftersom bara en spole är aktiv kan man välja om man vill ha den aktiva spolen mot stallet eller mot halsen, vilket påverkar hur den låter, varmare närmare halsen och ljusare närmare stallet (kräver att man fysiskt vänder micken i gitarren).
*** Parallell, mickens båda spolar är kopplade parallellt med varandra.
Det ger ett svagare, renare, tydligare och lite basfattigare ljud än när spolarna är kopplad i serie.
Det blir inte alls åt singlecoil hållet som coilsplitt blir, ljudet har fortfarande en tydlig humbucker karaktär. Mycket användbart för att till exempel komma åt renare och tydligare halsmickljud, både för rena ackord komp och leadljud där man uppskattar den extra dynamik och separation micken får. Hur mycket svagare micken blir av att kopplas i parallell finns det inget entydigt eller exakt svar på, det beror helt på mickens konstruktion. Mickar som är konstruerade av två likadana spolar blir det ca 25-33 % lägre output när man kopplar micken parallell istället för i serie. På somliga mickar blir det ännu svagare än så, ända ner till 50 % av den output den har i serie. Micken är fortfarande hum-canceling.