Kondensator Stormembran

Kondensatormikrofoner med Stort Membran: Fånga varje nyans

Vårt sortiment av kondensatormikrofoner med stort membran är stort och utvalt för att möta de höga kraven hos professionella studiomusiker. Med lågt brus, hög känslighet och en imponerande frekvensrespons fångar dessa mikrofoner upp varje nyans i din inspelning. Oavsett om du spelar in sång, akustiska instrument eller trummor, så hittar du den perfekta mikrofonen för ditt behov. Men givetvis skiljer sig mikrofoner åt. Vad betyder de olika begreppen? Det reder vi ut här: 

Polärmönster: Vad hör mikrofonen?

  • Kardioid: Tänk dig en hjärtaformad upptagningsmönster. Mikrofonen är mest känslig framtill och tar upp mindre ljud från sidorna och baksidan. Detta är det vanligaste polärmönstret för sång och instrument som ska vara i fokus.
  • Njur: Liknar kardioid, men tar upp lite mer ljud från sidorna. Kan vara användbart för att fånga upp lite mer av rummets ljud.
  • Omni: Tar upp ljud lika mycket från alla håll. Används ofta för att fånga upp rummets atmosfär eller för att spela in flera instrument samtidigt.

Vilket polärmönster ska jag välja?

  • Kardioid: Perfekt för sång och instrument som ska vara i fokus.
  • Njure: Bra för att fånga upp lite mer av rummets ljud, men mindre känslig för sidoljud än kardioid.
  • Omni: Används ofta för att få mer akustik i din inspelning eller för att fånga upp flera instrument samtidigt.
  •  

Frekvensrespons: Vilka frekvenser fångar mikrofonen upp?

Frekvensresponsen beskriver hur mikrofonen reagerar på olika frekvenser (låga, mellan och höga toner). En jämn frekvensrespons innebär att mikrofonen förstärker alla frekvenser ungefär lika mycket. Detta ger ett naturligt och balanserat ljud. Viktigt att tänka på är att mikrofoner kan vara olika faskänsliga i olika frekvensregister.

  • Låg frekvens: Bas och djup.
  • Mellanfrekvens: Människors röst och de flesta instrument.
  • Hög frekvens: Diskant och detaljer.

Varför är det viktigt med en jämn frekvensrespons? En jämn frekvensrespons gör det lättare att mixa och balansera ljudet i din inspelning, men ibland kanske man vill överdriva eller förtydliga ett register varpå olika mikrofoner ger väldigt olika resultat.

Maximal ljudtrycksnivå (SPL): Hur högt kan jag spela in?

SPL anger hur högt ljudtryck en mikrofon kan hantera innan den börjar distortera. Om du spelar in väldigt höga ljudnivåer, behöver du en mikrofon med hög SPL.

Varför är det viktigt? En hög SPL säkerställer att du kan spela in höga ljudnivåer utan att förlora kvalitet, få oönskad distortion, eller förvrängd ljudbild.

Transistor eller rör: Vilken teknik är bäst?

Här är det svårt o säga bäst eller sämst. De är bra på olika saker och givetvis spelar budget en stor roll. 

  • Transistor:
    • Mer prisvärda.
    • Lättare och mer kompakta.
    • Ofta mer neutralt ljud.
  • Rör:
    • Dyrare.
    • Varmare och fylligare ljud.
    • Kan vara mer känsliga för vibrationer.

Vilken ska jag välja?

  • Transistor: Perfekt för de flesta inspelningar och för dig som är på en budget.
  • Rör: Om du vill ha ett varmt och fylligt ljud och är villig att betala mer.

Sammanfattning: Valet av kondensatormikrofon beror på dina specifika behov och budget. Tänk på följande faktorer:

  • Vad ska du spela in?
  • Vilken ljudkvalitet vill du ha?
  • Hur mycket vill du spendera?

Genom att förstå dessa grundläggande begrepp kan du göra ett mer informerat beslut när du köper din nästa kondensatormikrofon.

Kom in till oss på Deluxe Music eller kontakta oss via vår kundtjänst. Vi kan mikrofoner och hjälper dig gärna att hitta just rätt mikrofon till din inspelning!